Vai personalizēti atgādinājumi nelīdzestīgam pacientam tiešām strādā?
Lai salīdzinātu dažādu tekstuālu īsziņu veidu efektivitāti ar standarta aprūpi nelīdzestīgiem kardiovaskulāru slimību pacientiem, tika veikts nejaušināts pragmatisks pētījums no 2019.-2022.gadam trīs ASV veselības aprūpes sistēmas centros. Pētījumā tika iekļauti pieaugušie no 18 gadu vecumam, kam ir vismaz viena kardiovaskulāra slimība un izrakstīti medikamenti tās ārstēšanai. Pacienti, kas vairāk kā septiņu dienu laikā pēc medikamenta beigšanās nebija atjaunojuši recepti, pēc nejaušības principa tika iedalīti vienā no četrām grupām – ģenēriska īsziņa ar medikamentu atjaunošanas atgādinājumu, individualizēti uz uzvedību balstīti paskubinoši ziņojumi (behavioral nudge, BN), BN + čatbots vai standarta aprūpe. Primārais iznākums bija zāļu atjaunošanas līdzestība 12 mēnešu ietvaros. Sekundārie iznākumi – neatliekamās palīdzības centru apmeklējumi, hospitalizācijas un mirstība.
Starp 9501 pētījumā iekļauto pacientu bija pacienti vidēji 60 gadus veci, 47 % sievietes. Divpadsmitajā mēnesī vidējais recepšu atjaunošanas pārklājums ģenēriskajam atgādinājumam bija 62,0 %, BN gadījumā 62,3 %, BN+čatbots 63,0 % un standarta aprūpē 60,6 % (p = 0,06). Padziļinātā analīzē, salīdzinot ar standarta aprūpi netika konstatētas statistiski nozīmīgas atšķirības ne ar vienu no pētītajām intervencēm.
Šajā pētījumā konstatēts, ka atgādinošas SMS pacientiem, kas kavē medikamentu atjaunošanu kardiovaskulāru slimību ārstēšanai līdzestību neuzlabo un nemazina klīnisku notikumu biežumu 12 mēnešu laikā. Līdzestības problēmas ir multifaktoriālas un nepieciešams turpināt pētījumus, lai izprastu to izcelsmi un atrastu labāko līdzestību veicinošo risinājumu.
Avots: Ho PM, Glorioso TJ, Allen LA, et al. Personalized Patient Data and Behavioral Nudges to Improve Adherence to Chronic Cardiovascular Medications: A Randomized Pragmatic Trial. JAMA. Published online December 02, 2024. doi:10.1001/jama.2024.21739