Saruna – galvenais atslēgas vārds, lai pacients lietotu nozīmētos medikamentus
Pētījumā secināja, ka 30% pacientu slikti lieto nozīmētos medikamentus. Par 10 punktiem samazinoties komunikācijas novērtējumam, medikamentu nelietošanas izplatība pieaug par 0,9% (p=0,01). Salīdzinot medikamentu lietošanu starp pacientiem, kuri komunikāciju ar ārstu novērtēja kā labu, ar pacientiem, kuri komunikāciju novērtēja kā sliktu, secināts, ka pacienta neiesaistīšana lēmumu pieņemšanā par 4% palielina iespējamību, ka medikamenti netiks lietoti (p=0,04), ja pacients uzskata, ka ārsts neizprot viņa problēmas, tad medikamentu nelietošanas iespējamība pieaug par 5% (p=0,02) un ja ārsts nerada uzticamību pacientiem, tad medikamentu nelietošanas iespējamība pieaug par 6% (p=0,03). Saistība starp komunikāciju un medikamentu nelietošanu lielāka bija tieši attiecībā uz hipoglikēmiskajiem medikamentiem nekā uz citiem medikamentiem.
Pētnieki secināja, ka nepieciešami papildus pētījumi, lai noskaidrotu, vai uzlabojot komunikāciju starp ārstu un pacientu, ir iespējams uzlabot medikamentu lietošanas paradumus un attiecīgi arī ārstēšanas rezultātu.
Pirmavots: Neda Ratanawongsa et al. Communication and Medication Refill AdherenceThe Diabetes Study of Northern CaliforniaCommunication and Medication Adherence. Archives of Internal Medicine, 2012