PORTĀLS ĀRSTIEM UN FARMACEITIEM
Šī vietne ir paredzēta veselības aprūpes speciālistiem

Kā stiprinās primāro veselības aprūpi?

D. Ričika
Kā stiprinās primāro veselības aprūpi?
Pexels.com
Nule kā uzklausīts Veselības ministrijas informatīvais ziņojums par primārās veselības aprūpes stiprināšanu. Ko tas paredz?

 

  • Papildu darbinieks: no jūnija papildu darbinieka apmaksa paredzēta ģimenes ārstu praksēm virs 1800 reģistrētajiem pacientiem, lauku praksēm virs1500 pacientiem, kā arī praksēm ar pacientu skaitu no 1500 līdz 1800, bet kurās strādā tikai viena māsa vai ārsta palīgs.
  • Atvieglota prakšu pārņemšana. Situācija ar ārstu nomaiņu ir diezgan kritiska. 30 % ģimenes ārstu sasnieguši pensionēšanās vecumu (vairāk nekā 30 ārsti ir vecumā no 75 līdz 84 gadiem). Iecerēts, ka vairāk tiks iesaistītas pašvaldības un ka NVD ik gadu atjaunos prakšu pārņemšanas kartējumu.
  • Atbalstīs jaunatvērtās prakses. Turpmāk jaunatvērtu praksi finansēs līdz brīdim, kad tajā būs 750 pacientu, bet ne ilgāk kā divus gadus. Iecerēts arī apmaksāt mentora — pieredzējuša ģimenes ārsta atbalstu gada garumā (mentors par divām praksēm saņems 854 € mēnesī). Tas raisījis diskusijas: varbūt šo naudu jēgpilnāk ir novirzīt jaunajiem ārstiem prakses atvēršanai un konsultācijām, ko viņi apmaksātu paši?
  • Piemaksa reģionu un lauku praksēm. Piemaksa būtu atkarīga no prakses attāluma līdz Rīgai (virs 100 km 500—1500 € mēnesī), kā arī no iedzīvotāju blīvuma (500—1000 € mēnesī). Arī te iebildumi: vai vispirms nav jāpārskata kapitācijas nauda un piemaksas par manipulācijām, ģimenes ārsta pakalpojumus attīstot pilnvērtīgāk?
  • Sadarbības prakses un kopprakses, proti, sadarbotos trīs un vairāk ģimenes ārstu prakses, bet sadarbības praksēs iesaistītos fizioterapeits, vecmāte, pediatrs, garīgās veselības speciālists. 2026. gadā tās varētu 120 sadarbības prakses.
  • Ja skatās lielo bildi — kas svarīgi ārstam un kas pacientam? Domnīcu diskusijās izskan, ka ārstam būtisks telpu jautājums (no pārbaudītajām praksēm vienā telpā ar māsām strādā 12 %), pašvaldības ieinteresētība, E–veselības sadrumstalotības un administratīvā sloga mazināšana, motivācija pildīt kvalitātes kritērijus. Bet pacientam? Proaktivitāte no ārsta, atvērtība telemedicīnai, pieejamība (ne tikai ārsta māsai vai palīgam), kompetence un cieņpilna attieksme (pieskatot pacientu viņa veselības ceļā). Domājot par aprūpes stiprināšanu, svarīgi nepazaudēt lielo bildi — tiltu, uz kura satiekas pacienta un ārsta vajadzības!