PORTĀLS ĀRSTIEM UN FARMACEITIEM
Šī vietne ir paredzēta veselības aprūpes speciālistiem

Covid vakcinācijas apdeits

D. Ričika
Covid vakcinācijas apdeits
Freepik
Ja lūko globālos datus, tad vasaras viducī (līdz jūlijam beigām) pret Covid–19 bija potējusies ceturtdaļa pasaules iedzīvotāju. Valstīs ar zemiem ienākumiem tikai 1 %, bet Kanādā, Izraēlā, Lielbritānijā, Čīlē vismaz vienu vakcīnas devu saņēmuši gandrīz 70 %, ASV 55 %, bet Japānā, kur jūlijā sākās olimpiskās spēles, 35 %. Latvijā vismaz vienu potes devu saņēmuši nepilni 40 %.

 

Sociālo tīklu dzīlēs klīst gan grafiki, ka esam diezgan bēdīgā situācijā ar riska grupu vakcinēšanu, gan ekspertu viedokļi, ka rudenī par to maksāsim bargi. Ko darīt? Vienas atbildes droši vien nav.

  • Redzam dažādas stratēģijas. Arī “karā visi līdzekļi labi”: obligāta vakcinācija noteiktām grupām, pretējā gadījumā draudot ar darba zaudēšanu, loterijas, naudas balvas... Reklāmisti mēģina analizēt cilvēku prātu un trāpīt ar vēstījumu šaubīgajiem. Romantizētā un nacionālās propagandas stilā ar atsauci uz Otrā pasaules kara laikā ASV radīto Hovarda Millera plakātu “We can do it” ar tajā attēloto sievieti, kas atrāda pleca muskuli. Latviešu reklāmisti noraida pārmetumus, ka špikojuši no ASV vakcinācijas kampaņas, kas jau pavasarī lika lietā šā plakāta ideju. Arī franču kampaņa rāda atsegtu plecu, tiesa, emocionālāk. Var strīdēties un mērīt, cik šādas kampaņas sasniedz auditoriju. Skaidrs, visus nesasniedz.
  • Varbūt nākotnē redzēsim arī agresīvākas stratēģijas. Kādā pētījumā (Z. Horne, D. Powell, J. E. Hummed, K. J. Holyoak, 2015) vecākiem rādīja attēlus, kuros bērni cieš no masalām un citām infekcijas slimībām, un tas nostrādāja labāk nekā argumenti par vakcīnu drošumu.
  • Lasīju, ka, apstrādājot sarežģītu informāciju, smadzenes izvēlas saīsnes — pieņem tikai tos faktus, kas atbilst paša pārliecībai, ilūzijai. Un, kad klausies izglītotos cilvēkus, kuri apgalvo, ka vakcīnas nepiedāvā 100 % drošību, saproti, ka tā ir viņa prāta izstrādāta saīsne. Jo īstenībā dzīvē it nekas nav 100 % drošs.
  • Vēl man patīk atziņa, ka visspēcīgāk strādā personīgā pieredze. Iedomājieties daudzstāvu namu, kur katrs pa savu logu skatāmies uz vienu ainavu. Pēdējā stāva iemītnieks redz pavisam ko citu nekā tas, kurš mīt pirmajā stāvā un redz ielu, ko aizsedz koki, vai skaidri saskata gājēju sejas. Un tikai cita pieredze (nokāpšana savā tumšajā pagrabā) pa īstam maina skata leņķi. Diemžēl.