PORTĀLS ĀRSTIEM UN FARMACEITIEM
Šī vietne ir paredzēta veselības aprūpes speciālistiem

Par ekonomikas lejupslīdes dotajām iespējām un uzticēšanos biznesā

I. Dzintara
Par ekonomikas lejupslīdes dotajām iespējām un uzticēšanos biznesā
“Bez parliecības par izdošanos jebkura ideja tā arī paliek idejas vai sapņu līmenī. Izdodas tiem, kas nešaubās par savu spēju realizēt savas idejas,” saka dr. Uldis Veits. Viņš jau 16 gadus darbojas farmācijas biznesā un šobrīd ir SIA Remedica vadītājs. Pirms dažiem gadiem, balstoties vēlmē vairot prieku un pozitīvas emocijas, kā arī sniegt jaunas iespējas dermatoloģijā, viņš kopā ar kolēģi Anci Liepiņu sāka BIODERMA ārstnieciskās kosmētikas izplatīšanu Latvijā.

Tas bija maziņš trīs kvadrātmetru birojs, kur nonāca Latvijā pirmā, bet pasaulē tik populārā Sensibio ūdens pudelīte – BIODERMA ārstnieciskās kosmētikas pieprasītākais produkts. Lai gan sākās krīze un biznesa vidē pozitīvās emocijas mazinājās, Remedica komanda palika pie pārliecības, kas reiz bija gūta no Somijas farmācijas biznesa sadarbības partneriem: sākumā tu iegūsti daudz labu draugu, tad kopā veido biznesu; draugi ir gan klienti, gan piegādātāji, gan pārdevēji; un, ja visiem labas attiecības, tad rezultāts arī ir labs. Tagad Kleistu ielas Tamro nama ceturtajā stāvā Remedica jaunais birojs ir krietni lielāks un Uldis Veits saka: “Šis ir stāsts par uzticēšanos un ticību.”

Kāpēc BIODERMA?

Ja pazīsti cilvēkus, kurus varētu iepriecināt, tad izvēlies to, kas ir pārbaudīts, un to, kas cilvēkiem varētu būt labs. Iepriekšējos gadus bijām strādājuši ar dermatoloģiskiem produktiem, pazinu dermatologus un zināju, ka tolaik - pirms dažiem gadiem - Latvijā neviens īpaši nestrādāja ar pārbaudītu un pierādījumos balstītu ārstniecisko kosmētiku, ko varētu lietot kā papildinājumu medicīniskajiem līdzekļiem dermatoloģijā, lai uzlabotu ārstēšanas rezultātu vai mazinātu blakusparādības. Zināju, ka Francijā šī joma ir ļoti attīstīta un ar labām tradīcijām. Taču daudzām lielajām kompānijām Francijā neinteresēja Latvijas mazais divarpus miljonu iedzīvotāju tirgus, vairāki ražotāji teica: Latvijā ir krīze, tā ir bankrotējusi valsts, tur nekas nesanāks. Turpretim ar BIODERMA pārstāvjiem mums jau pašā sākumā izveidojās labas attiecības, viņi uzticējās mums.

Uldis Veits, Remedica vadītājs Uldis Veits, Remedica vadītājs
Uldis Veits, Remedica vadītājs

Ja runājam vispārīgi, tad dermokosmētikas koncepcija radās pirms aptuveni 30 gadiem. Un šobrīd Francijā dermokosmētiskas produkti tiek radīti ar tikpat aug­stām kvalitātes prasībām, kādas ir pret zālēm. Tas nav gluži skaistumkopšanas kosmētikas produkts, ko var nopirkt kosmētikas veikalos, bet ir ar noteiktu specifiku, produkta drošumu un pārbaudītām īpašībām - tāpēc nopērkams aptiekās vai ārstniecības iestādēs.

BIODERMA kompānijas dibinātājs - pēc profesijas aptiekārs - radīja produktus ar pamatdomu, ka, ārstējot lielāko daļu ādas problēmu, nepietiek ar īslaicīgu zāļlīdzekļu atvieglojumu vien. Būtiskāk ir nevis ārstēt ādu, bet atjaunot tās dabiskās funkcijas un rezistenci pret agresīvo faktoru iedarbību. Piedāvājot īpašas produktu līnijas katram ādas jutīguma tipam, katrs BIODERMA produkts palīdz novērst gan konkrētās dermatoloģiskās problēmas cēloni, gan simptomus.

Lai arī valstisku prasību nav, BIODERMA ik pa laikam veic reprezentatīvus pētījumus cilvēku grupās ar noteiktām ādas problēmām, vērtē efektivitātes parametrus, panesamību, iegūst lietotāju un ārstu novērtējumu. Francijā ļoti attīstīta ir ne tikai farmakovigilances institūcija, kas pēta zāļu blakusparādības, bet arī kosmetovigilances institūcija. Pēc tās datiem gada laikā Francijā pārdots vairāk nekā divi miljoni Sensibio ūdens pudelīšu, oficiāli tikai 14 gadījumos cilvēkiem bijusi šā produkta nepanesamība. Tas ir ļoti niecīgs skaitlis, mazāk kā procenta tūkstošā daļa. Izpētē BIODERMA iegulda tiešām lielus līdzekļus. Augsta kvalitāte un pārbaudīta efektivitāte bija ļoti būtiski aspekti, lai, atvedot uz Latviju šeit nezināmus produktus, izplatītājiem un pircējiem varam droši apgalvot, ka šie produkti ir kvalitatīvi, droši un iedarbīgi.

Uzticēšanās ikkatrā posmā

Arī iepriekšējie produkti, ko esam ieviesuši Latvijā, ir labi zināmi, pazīstami, efektīvi. Gan aptiekāri, gan ārsti zina, ka mēs nemānāmies. Taču BIODERMA produkciju uz Latviju atvedām pašā krīzes epicentrā, kad nevienam negāja viegli. Krīzes laikā šie viennozīmīgi nebija līdzekļi, bez kā cilvēks nevar izdzīvot.

Manuprāt, krīze ir vai nu katastrofa, vai iespējas. Starp sadarbības partneriem bija ļoti nedaudzi, kas sākuma posmā bija gatavi uzticēties, kad teicu - tas ir labs, tas labi aizies. Varējām paļauties uz saviem labiem draugiem. Sākotnēji izmantojām Saules aptiekas noliktavu, tagad paļaujamies uz Tamro cilvēku kompetenci. Viņi māk pareizi uzglabāt zāles, zinu, ka BIODERMA produkti līdz pat nonākšanai pie patērētāja būs drošībā. Mēs augstu novērtējam tos, kuri mums padeva roku un uzticējās, mums doto uz ti cī bas kredītu cenšamies atalgot ikdienā.

Tāpat svarīga ir uzticama komanda. Esam trīs - kompakta komanda, kam ir vienots redzējums un kas uzticas cits citam. Manuprāt, nauda nav galvenais motivējošais faktors. Cita lieta, ja var piedāvāt kādu produktu, kas pašam patīk un sagādā prieku. Aptiekās mūsu seja ir Laura Alsberga, viņa iet un stāsta par mūsu produkciju, entuziastiski apmāca un dara to ar pārliecību, ka piedāvā vienus no vislabākajiem dermokosmētikas līdzekļiem. Savukārt manai kolēģei Ancei Liepiņai bija pati sākotnējā ideja par nepieciešamību attīstīt Latvijā dermokosmētikas jomu. Šobrīd viņa nodrošina visu BIODERMA mārketinga koncepcijas pielāgošanu Latvijas ap­stākļiem, viņas ieguldījums bijis ārkārtīgi liels. Mēs visi darām krietni vairāk, nekā ir mūsu amata nosaukumos. Pievēršam lielu uzmanību arī informatīvajiem materiāliem par produktiem, lai tie būtu labi uztverami un glīti. Medicīniskā valoda un uzraksti uz pudelītēm un tūbiņām ir ļoti pārdomāti un noslīpēti, lai cilvēkam viss būtu saprotams. Un tas nav maznozīmīgi, ja par katru detaļu ir padomāts. No sīkumiem veidojas uzticēšanās.

Tāpat mēs sniedzam izglītojošu informāciju, kam nav tikai komerciāls raksturs. Runājam gan ar aptiekāriem, gan ārstiem un, protams, ar pacientiem. Ir cilvēki, kas komunicē internetā, tāpēc strādājām, lai būtu pieejama informācija viņu vidē, lai saskarē ar ārstu, farmaceitu var izvērtēt, izārstēt vai novērst to, kas traucē justies labi. Ir izveidota BIODERMA mājaslapa www.bioderma.lv, kur ir gandrīz visa informācija par Latvijā pieejamo Bioderma produkciju un daudz noderīgu padomu par ādas kopšanu.

Ārsta, farmaceita un pacienta sadarbība

Ir tādi produkti, ko dermatologs iesaka pacientam, bet pacientam nepatīk, un ir tādi produkti, kas pacientiem patīk, bet ārsts neiesaka. Mūsu gadījumā šie ir produkti, kas patīk gan dermatologam, gan pacientam. Viens pats šis produkts, iespējams, nepalīdz, taču tas likvidē blakusparādības vai uzlabo kopējo ārstēšnas rezultātu. Līdzīgi kā mākslinieks, kas, sajaucot krāsas, rada mākslas darbu, dermatalogs izvēlas dažādu ārstniecisko līdzekļu kombināciju, lai pacienta seja būtu kā skaista bilde, lai viņam netraucē nieze vai kāda pumpa uz sejas, lai pacients ir starojošs un laimīgs.

Tāpat aptiekas var ieteikt klientiem, iespējams, labāko aptiekas kosmētiku, kas piemērota ādas stāvoklim, un var aizsūtīt pie ārsta uz konsultāciju, un arī ārsts būs kompetents par šīm lietām.

Ieguldīt vērtībās

Jebkurai lietai, ko dari, ir jādod pozitīvas izjūtas. Tikko pazaudē pozitīvās emocijas, tā kaut kas neizdodas. Mums ir bijuši dažādi apvainojumi no konkurentu puses - jūs tādi, šitādi, maksājat ārstiem. Mēs nevienam neesam maksājuši. Uzskatu, ja cilvēkam ir pārliecība, ka produkts ir labs, tad viņš šo produktu ieteiks, izrakstīs. Ja pārliecības nav, tad to var nopirkt tikai vienreiz, līdz brīdim, kad atnāks kāds cits.

Man šķiet, Latvija daudz cietusi no tā, ka, lūk, kāds visu grib tikai sev. Mana pārliecība - Latvijā var strādāt draudzīgi un pozitīvi. Svarīgi vairot pozitīvās emocijas. Esmu ieguldījis tajās vērtībās, kurām ticu. Ir svarīgi, lai mājup vai uz darbu vari doties ar prieku, jo tev patīk tas, ko dari. Mūsu komandai vairāku gadu darba rezultātā izdevies cilvēkos radīt uzticību. Šis ir gadījums, kad gan ražotājam patīk tas, ko esam izdarījuši Latvijā, gan tiem, kas no mums produktus pērk un iesaka pacientiem. Francūzis uzticējās mums. Uzticējās viens, uzticējās otrs - un izdevās! Visam pamatā bija savstarpējā uzticība, pozitīvas emocijas.

Kristīne Rozniece Kristīne Rozniece
Kristīne Rozniece

Kādi aspekti viedo uzticamību produktam?

Dr. med. Kristīne Rozniece, dermatoloģe, P. Stradiņa Klīniskās universitātes slimnīcas Ādas un STS klīniskais centrs, Diplomātiskais medicīnas centrs

Lai es uzticētos medikamentam, ir svarīgas trīs lietas. Pirmkārt, lai redzu, ka produkts tiešām strādā un ir efektīvs. Otrkārt, kas to ražojis, jo nevaru ieteikt medikamentu, kas nāk no "kaktu kantora". Lasu atsauksmes par kompāniju tīmeklī. Un, treškārt, pieejamība Latvijā - kāda ir sadarbība ar Latvijas pārstāvi, vai ir informācija pacientiem (tas atslogo darbu), vai piedāvā kādas akcijas. Lai ārsts saglabātu uzticamību pacientu acīs, ir svarīgi ieteikt labus produktus, kam ir labi rezultāti, citādi ārsts "nerullē".

 Ilgvars Ķipēns, Ģimenes aptieku direktors
Ilgvars Ķipēns Ilgvars Ķipēns
Ilgvars Ķipēns

Lai lemtu, kā ieviest un vai ieviest aptiekā jaunu produktu, vispirms izvērtējam kvalitāti. Protams, jautājums - kādi ir tie argumenti, kas pārliecina par kvalitāti. Pārstāvji vienmēr nāks un teiks, ka šis ir vislabākais. Bet jāraugās, kādā veidā tas ražots, kādas sastāvdaļas un kādas ir atsauksmes ārpus Latvijas. Šāda diskusija palīdz saprast. Cilvēki ļoti uzticas ikvienai precei, produktam, kas tiek pārdots aptiekā, mēs nedrīkstam pievilt cilvēku uzticību.

Dr. Raimonds Karls, dermatologs, VC4 Estētiskās dermatoloģijas klīnikas vadītājs 

Numur viens, pamatu pamatos uzticību spēj radīt pierādījumos balstīti dati, un vēlams, lai tie nebūtu paša ražotāja

Raimonds Karls Raimonds Karls
Raimonds Karls

dati, bet neatkarīgs pētījums. Numur divi, lai tas nebūtu plaša patēriņa līdzeklis, piemēram, der visam un mitrina rokas, kājas, seju... Labākajā gadījumā tas nekaitēs, bet labums arī diezin vai būs.

Foto: Inese Austruma un no Doctus arhīva